INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Karol (w zakonie Antoni) Swach (Szwach)  

 
 
1656 - 09.1709
Biogram został opublikowany w XLVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2009-2010.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Swach (Szwach) Karol, w zakonie Antoni (1656–1709), franciszkanin, rytownik, snycerz.

Ur. w Daczycach na Morawach, w rodzinie mieszczańskiej, był synem Udalryka (Oldrzycha) i Katarzyny, starszym bratem Jerzego Adama (zob.).

W r. 1675 wstąpił S. do zakonu franciszkanów konwentualnych w Poznaniu i jako brat laik otrzymał zakonne imię Antoni. Podstawy rytownictwa i snycerstwa najprawdopodobniej zdobył jeszcze na Morawach. Początkowo obie dziedziny uprawiał równocześnie, później zajmował się głównie rytownictwem. Większość prac snycerskich wykonał dla kościoła Franciszkanów w Poznaniu i swego macierzystego klasztoru. Pierwsze jego potwierdzone dzieła z tej dziedziny to dwa ołtarze w poznańskim kościele Franciszkanów: Matki Boskiej, wykonany przy udziale brata w l. 1688–93, oraz ołtarz główny ukończony zapewne przed r. 1690. Z początku XVIII w. pochodzą stalle w tymże kościele, prawdopodobnie wzorowane na siedemnastowiecznych (niezachowanych) stallach z kościoła Franciszkanów w Krakowie, przerobione ok. poł. XX w. Przypisuje mu się także autorstwo pochodzącego z r. 1701 ołtarza św. Stanisława Kostki w dawnym kościele kolegiackim w Szamotułach (pomniejszonej repliki ołtarza Matki Boskiej z poznańskiego kościoła Franciszkanów). Z zapisów kronikarskich wiadomo, że wykonywał również wyposażenie refektarza oraz drzwi, okna i ławki do cel macierzystego klasztoru.

Pierwszą znaną pracą graficzną S-a jest sygnowana rycina z wizerunkiem Matki Boskiej w dziele „Fama Laus Gloria Orbis Slavo Polonici [...] Senatorum Stanislavum Illum in Magna Vitvica Witvicki...” (P. 1688); również znajdująca się w tej książce niesygnowana rycina z przedstawieniami św.św. Piotra i Pawła wyszła zapewne spod ręki S-a. W l.n. wykonywał ulotne sztychy dewocyjne, których zachowało się kilka: miedzioryty z przedstawieniami zakonnych świętych Franciszka z Asyżu i Antoniego (dwa ze słynącego cudami obrazu z Łagiewnik, obecnie w granicach Łodzi), wszystkie z r. 1691, oraz trzy różne ryciny z przedstawieniem obrazu Matki Boskiej w Cudy Wielmożnej z poznańskiego kościoła Franciszkanów (największa z r. 1697). Do rycin o tej samej dewocyjnej tematyce należy również miedzioryt z Matką Boską Bolesną w „Kazaniach” Bazylego Rychlewicza (Kr. 1698), będący nieco zmodyfikowanym przedstawieniem słynącego łaskami obrazu z krakowskiego kościoła Franciszkanów. Nie wiadomo, czy S. oparł się na starszym wzorze graficznym, czy znał obraz z autopsji w Krakowie.

Inne znane prace miedziorytnicze S-a to głównie frontispisy kilku panegirycznych i dewocyjnych publikacji wydanych w Poznaniu, m.in.: herb Wieniawa w ozdobnym obramieniu z panopliami w „Ad mentem Patriae” z r. 1699, powtórzony w r. 1701 w „Nawie u portu szczęśliwej wieczności znalezionej...” Stefana Szczanieckiego oraz Święty Benedykt unoszący się nad zabudowaniami konwentu benedyktynek (dawnych cystersek) w Chełmnie w „Ambonie Ducha S.” Jana Morawskiego z r. 1700. W r. 1705 opracował S. i wydał własnym sumptem miniaturową edycję Herbów polskich, zebranych z dawnych kronik i herbarzy, m.in. Marcina Bielskiego, Lwa (właśc. Jana) Herburta i Szymona Okolskiego. Książeczka w całości sztychowana, miała t.r. kilka odbić lub była tylko różnie zszyta; jedna z wersji kończyła się odautorskim dwuwierszem: «To dzieło jakkolwiek małe, niech będzie Bogu na chwałę». Najpokaźniejszy zespół grafik S-a, obejmujący ponad pięćdziesiąt miedziorytów o tematyce historycznej, ilustruje „Tron ojczysty albo pałac wieczności w krótkim zebraniu monarchów, książąt i królów polskich...” Augustyna Kołudzkiego (P. 1707). Niemal wszystkie są powtórzeniami sztychów Tomasza Tretera, opartych głównie o ilustracje z „Chronica Polonorum” (Kr. 1519, 1521) Macieja Miechowity: tzw. Orła Tretera („Reges Poloniae”), odbitego w Rzymie w r. 1588 lub serii „Regum Poloniae icones” (Romae 1591). W egzemplarzu Biblioteki Jagiellońskiej, oprócz winiety z tronującą Polską, znajdują się podobizna Anny Katarzyny z Jabłonowskich Leszczyńskiej, matki króla Stanisława (której jako księżnej kurlandzkiej dedykował publikację Jan Tobiasz Keller, bibliopola m. Poznania) i złożony herb Polski i Litwy z Wieniawą pośrodku oraz całostronicowe, popiersiowe wizerunki legendarnych i historycznych władców Polski od Lecha I do Stanisława Leszczyńskiego (jedynie dwie ryciny sygn.). Do egzemplarza doszyty jest, pozbawiony strony tytułowej, „Gabinet osobliwy królów polskich i monarchów do Polski się akkomoduiących...” Jana Graudentinusa (P. 1707), zawierający ozdobną winietę, podobizny współczesnych władców Danii i Prus oraz ks. poznańskiego Przemysła (powtórzona z „Tronu...” podobizna Przemysła II) i ks. kaliskiego Bolesława (podobizna opatrzona nr. 9 niewykorzystana w „Tronie…”), ponadto widok Poznania. Niektóre egzemplarze książki Graudentinusa (m.in w B. Czart.) posiadały ponadto frontispis i dedykację dla Franciszka Radzewskiego oraz trzy tablice, z wieloma portretami na każdej. Edward Rastawiecki znał egzemplarz „Tronu...”, który zawierał oprócz omówionych sztychów rycinę, przedstawiającą Franciszka Rakoczego na koniu, przypisaną S-owi, a ponadto sygnowane przez niego druki ulotne: z widokiem Bramy triumfalnej z portretami Jana III Sobieskiego i Marii Kazimiery oraz trzynastoma podobiznami rodu Święcickich (wg U. Thieme i F. Beckera rycina ta była wszyta w niektóre egzemplarze Herbów polskich).

Tworząc strukturę ołtarzy, S. posługiwał się swobodnie włoskim wzornikiem G. B. Montano, nie proponując indywidualnych rozwiązań. Więcej samodzielności wykazywał, wykonując elementy dekoracyjne. W rycinach stosował dość schematyczne kompozycje i uproszczony rysunek; mimo nierównego poziomu zdradzają one jednak pewne obeznanie z rzemiosłem. Zmarł w sierpniu 1709 w Poznaniu, podczas zarazy.

S. należał do nielicznych znanych z nazwiska artystów czynnych w zakonie franciszkanów; za życia uchodził za jednego z płodniejszych i zdolniejszych sztycharzy. Wg franciszkańskiego kronikarza Ludwika Miske rytował S. wiele obrazków i drzewa genealogiczne, zyskując dzięki temu popularność. Jego Herby polskie jako faksymile (z egzemplarza przechowywanego w B. Branickich) wydał w r. 1882 Władysław Bartynowski, a w r. 1991 Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. Egzemplarze grafik S-a z wizerunkiem Matki Boskiej w Cudy Wielmożnej oraz świętych Antoniego i Franciszka z Asyżu, znalezione w r. 1997 w ołtarzu Matki Boskiej w kościele Franciszkanów w Poznaniu, eksponowano w r. 2006 na wystawie „Franciszkanie konwentualni i klaryski w Wielkopolsce od XIII do XIX w.” w Muz. Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie.

 

Estreicher, XXX (drobne nieścisłości); Kołaczkowski J. Słownik rytowników polskich, tudzież obcych w Polsce zamieszkałych lub czasowo w niej przebywających, od najdawniejszych do najnowszych czasów, Lw. 1874; Rastawiecki, Słown. malarzów, II; Rastawiecki, Słown. rytowników; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler; W. Ilustr. Enc. Gutenberga, XVI; Wpol. Słown. Biogr.; – Brosig A., Materiały do historii sztuki wielkopolskiej, P. 1934 s. 277–8; Jank T., Franciszkański sztycharz z poznańskiego konwentu – Antoni Swach, „Lignum Vitae” 2003 nr 4 s. 491–7; tenże, Nieznane grafiki Antoniego Swacha w kościele Franciszkanów w Poznaniu, „Ecclesia. Studia z Dziej. Wpol.” 2006 nr 2 s. 208–19; tenże, Życie i działalność braci Antoniego i Adama Swachów z poznańskiego konwentu franciszkanów, w: Franciszkanie konwentualni i klaryski w Wielkopolsce od XIII do XIX wieku, Gniezno 2006 s. 99–110; Kantak K., Franciszkanie polscy. T. 2: 1517–1795, Kr. 1938; Katalog zabytków sztuki w Pol., S. Nowa, VII cz. II/1; Kurzawa Z., Wyposażenie kościoła Franciszkanów w Poznaniu, w: Franciszkanie konwentualni i klaryski w Wielkopolsce od XIII do XIX wieku, Gniezno 2006 s. 171–90; Piasecki J., Opisanie kościołów i klasztorów księży franciszkanów (Konwentualnymi zwanych) z dawnej prowincji polskiej Ś. Franciszka Seraficznego po utworzeniu w r. 1815 Królestwa Polskiego pozostałych, W. 1845; – L’vivs’ka naukova biblioteka im. V. Stefanyka we Lw.: F. 87A. (kron. franciszkanów pozn. tzw. Kronika Baworowska); Łódz. B. Wyższego Sem. Duchownego w Łagiewnikach: sygn. 03928 (Miske L., Synoptica relatio seu brevis descriptio conventuum in provincia maioris et minoris Poloniae, 1735, odpis).

Joanna Daranowska-Łukaszewska i Tomasz Jank

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.